De 5 vigtigste ledelseskompetencer under en krise

Karisma, talegaver og selvsikkerhed er alle gode egenskaber for en leder. Men sjældent de vigtigste. Derimod er det de relationelle kompetencer, der er afgørende for at få succes.

 

Se flere artikler

De 5 vigtigste ledelses-kompetencer under en krise

Karisma, talegaver og selvsikkerhed er alle gode egenskaber for en leder. Men sjældent de vigtigste. Derimod er det de relationelle kompetencer, der er afgørende for at få succes.

 

Se flere artikler

5 vigtige ledelseskompetencer

I en krisesituation skal en leder være i stand til at træffe svære beslutninger på et ufuldstændigt grundlag. Derudover skal lederen være synlig og tilstedeværende og skabe tryghed for medarbejderne. Bl.a. ved at vise og kommunikere den retning, som virksomheden og medarbejderne skal arbejde hen mod. Ledere skal med andre ord være i stand til at navigere sikkert på usikker grund – ikke mindst når en krise som fx. Corona rammer.

5 gode egenskaber som leder

5 vigtige ledelseskompetencer
Nedenfor har vi formuleret 5 af de kompetencer, som det er vigtigt, at lederen besidder, når han/hun skal kunne føre virksomheden og dens medarbejdere godt igennem en krise- og forandringssituation.

Skab tryghed hos dine medarbejdere

Lederen skal have tilstrækkelig psykologisk indsigt for at kunne rumme den usikkerhed og det pres, som en krisesituation medfører for medarbejderne i virksomheder. Derved kan lederen skabe psykologisk sikkerhed og tryghed blandt medarbejderne. Når medarbejderne føler sig trygge, vil de sige, hvad de føler og tænker, og dermed kan lederen nemmere hjælpe og understøtte den enkelte.

Bevar overblikket i virksomheden

En leder skal kunne bevare overblikket i en krisesituation, hvor dagsordenen hurtigt skifter. F.eks. skal lederen turde tilsidesætte eller droppe opgaver. Rammesætning, prioriteringer og fordelinger, af opgaver bliver nu vigtigere end nogensinde før. Lederen skal tilsvarende være i stand til at videreformidle til medarbejderne, hvilke opgaver der haster, hvornår og i hvilken kvalitet.

God kommunikation som viser virksomhedens retning

Lederen skal kunne kommunikere klart for at skabe en tydelig retning, som medarbejderne kan læne sig op ad. Klar kommunikation bidrager også til at skabe tryghed for medarbejderne i virksomheden. Klar kommunikation handler både om indhold og form. Indholdsmæssigt skal lederen f.eks. signalere, at han/hun holder kursen, fx ved ofte at gentage hovedbudskaberne. Strukturer kommunikationen, så den daglige information foregår på faste tidspunkter og via samme kanaler, så som mail, facebook eller lignende.

Skab engagement for din medarbejder og belys de små succeser

Lederen skal kunne skabe engagement i organisationen. Det kræver at han/hun formår at have fokus på de små daglige succeser og på de langsigtede positive virkninger, som en krise også ofte medfører – selvfølgelig uden at negligere det negative.

Vær empatisk overfor din medarbejdere

Lederen skal evne at stå til rådighed for sine medarbejdere. Blandt andet ved at tage sig tid til at lytte til deres forståelser og tanker. Det gør det muligt at opfange og håndtere usikkerheder, og dermed understøtte og hjælpe medarbejderne bedst muligt gennem krisen.

Er du klædt godt nok på til de kommende udfordringer i virksomheden?
Hos ManAd har vi mange års erfaring med ledelse og personale. Vores CEO, Bettina Rønn Laugesen, kommer gerne forbi til en uforpligtende samtale, hvor vi, i fællesskab, kan finde en vej ud af denne krise for netop din virksomhed.

Lad dig inspirere af vores artikler om ledelse.

5 vigtige ledelses-kompetencer

I en krisesituation skal en leder være i stand til at træffe svære beslutninger på et ufuldstændigt grundlag. Derudover skal lederen være synlig og tilstedeværende og skabe tryghed for medarbejderne. Bl.a. ved at vise og kommunikere den retning, som virksomheden og medarbejderne skal arbejde hen mod. Ledere skal med andre ord være i stand til at navigere sikkert på usikker grund – ikke mindst når en krise som fx. Corona rammer.

5 gode egenskaber som leder

5 vigtige ledelseskompetencer
Nedenfor har vi formuleret 5 af de kompetencer, som det er vigtigt, at lederen besidder, når han/hun skal kunne føre virksomheden og dens medarbejdere godt igennem en krise- og forandringssituation.

Skab tryghed hos dine medarbejdere

Lederen skal have tilstrækkelig psykologisk indsigt for at kunne rumme den usikkerhed og det pres, som en krisesituation medfører for medarbejderne i virksomheder. Derved kan lederen skabe psykologisk sikkerhed og tryghed blandt medarbejderne. Når medarbejderne føler sig trygge, vil de sige, hvad de føler og tænker, og dermed kan lederen nemmere hjælpe og understøtte den enkelte.

Bevar overblikket i virksomheden

En leder skal kunne bevare overblikket i en krisesituation, hvor dagsordenen hurtigt skifter. F.eks. skal lederen turde tilsidesætte eller droppe opgaver. Rammesætning, prioriteringer og fordelinger, af opgaver bliver nu vigtigere end nogensinde før. Lederen skal tilsvarende være i stand til at videreformidle til medarbejderne, hvilke opgaver der haster, hvornår og i hvilken kvalitet.

God kommunikation som viser virksomhedens retning

Lederen skal kunne kommunikere klart for at skabe en tydelig retning, som medarbejderne kan læne sig op ad. Klar kommunikation bidrager også til at skabe tryghed for medarbejderne i virksomheden. Klar kommunikation handler både om indhold og form. Indholdsmæssigt skal lederen f.eks. signalere, at han/hun holder kursen, fx ved ofte at gentage hovedbudskaberne. Strukturer kommunikationen, så den daglige information foregår på faste tidspunkter og via samme kanaler, så som mail, facebook eller lignende.

Skab engagement for din medarbejder og belys de små succeser

Lederen skal kunne skabe engagement i organisationen. Det kræver at han/hun formår at have fokus på de små daglige succeser og på de langsigtede positive virkninger, som en krise også ofte medfører – selvfølgelig uden at negligere det negative.

Vær empatisk overfor din medarbejdere

Lederen skal evne at stå til rådighed for sine medarbejdere. Blandt andet ved at tage sig tid til at lytte til deres forståelser og tanker. Det gør det muligt at opfange og håndtere usikkerheder, og dermed understøtte og hjælpe medarbejderne bedst muligt gennem krisen.

Er du klædt godt nok på til de kommende udfordringer i virksomheden?
Hos ManAd har vi mange års erfaring med ledelse og personale. Vores CEO, Bettina Rønn Laugesen, kommer gerne forbi til en uforpligtende samtale, hvor vi, i fællesskab, kan finde en vej ud af denne krise for netop din virksomhed.

Lad dig inspirere af vores artikler om ledelse.

Fra kollega til leder

Er du nyudnævnt leder kan det være en svær omstilling at gå fra kollega til leder. Du har måske brug for at opgradere dine kompetencer indenfor indkøb, så du føler dig bedre klædt på til rollen. Kontakt os og lad os skræddersy et forløb til dig.

Der kan desuden være hjælp at hente i bogen:
”Fra kollega til leder – en bog om ledelse” af Lis Vibeke Kristensen & Anne-Marie Thalund.

Bogen omhandler de specifikke udfordringer og dilemmaer, der kan opstå, når man går fra at være kollega til at være chef.

 

Autentisk lederskab

Hvordan definerer du autentisk lederskab? Jeg definerer det som en leder som tør være sig selv, altså være ægte, uden fremstilling at et glansbillede. At turde vise både sine styrker og svagheder og bringe dem i spil i sin ledelses-rolle. At steppe op og være en rollemodel for andre og være til gavn for helheden og ikke kun egne mål.

Her er det vigtigt at kende din ledertype og være bevidst om denne, så du bliver ved med at modnes som leder og derved ikke går i stå og forstener. Der er altid plads til at blive klogere på dig selv, hele livet igennem. Se det som en rejse hvor det er spændende at blive ved med at lære og udvikle dig, som at skrælle lag af et løg.

Du skal bruge dig selv som leder og give til dine omgivelser uden samtidig at blive tappet for energi. Her er det vigtigt at holde fast i sig selv og ved at kende sig selv godt har du også mulighed for at passe på dig selv.

“Lederskab har mange stemmer. Man skal være den, man er, og ikke forsøge at efterligne en anden”.

Kevin Sharer, Amgens

“Det begynder med, at du har mindst én person i dit liv, som du kan være helt dig selv sammen med, på godt og ondt, og stadig blive accepteret af uden forbehold. Ofte er den person den eneste, der kan fortælle dig den nøgne sandhed”.

Bill George, Peter Sims, Andrew N. McLean og Diana Mayer

 

 

Hvad er autentisk ledelse?

Vi bruger ofte ordet autentisk ledelse uden helt at have sat ord på hvad det er. Ofte er det forbundet med at være sig selv og ikke bære en maske når man er i det offentlige rum. Ifølge John Mattone, der er anerkendt som én af verdens førende autoriteter i lederskab, har det at gøre med forskellige elementer.

Den autentiske leder er bevidst om egne styrker og svagheder og tør vise omverdenen disse, for uden karakter har du ingenting. De ledere der forstår at få mest ud af deres egne styrker, som er bevidste om egne svagheder, er de ledere, der beskrives som mest autentiske. De svagheder bliver pludselig din styrke når du tør anerkende dem og stå ved dem og dine
styrker bliver samtidig mere troværdige.

Der findes ifølge John Mattone grundlæggende tre ledertyper; Dem som leder med hovedet, hjertet og/eller maven.

Vil du vide mere om autentisk ledelse, så læs mere her.

 

ManAd tilbyder Coaching af din ledelse

Har I det rigtige setup i jeres indkøbsafdeling i dag og besidder de, de rigtige kompetencer?

“Indkøb har rykket sig fra at være en backoffice funktion, til at være en funktion, der er udfordret til at være i front. Funktionen kræver at opgaver bliver automatiseret, der leveres value og ikke mindst, at der drives virksomhedsstrategi. Dette kræver at Indkøb har de rette færdigheder til at arbejde mere strategisk.”

Bettina Rønn Laugesen

ManAd tilbyder en bred vifte af uddannelser og kurser, der er centreret omkring indkøbs- og værdiskabelse. Løft din indkøbsfunktion, uanset om du er manager eller medarbejder. Vi kan desuden udfylde stillinger som midlertidig indkøbschef eller assistere med at finde de rigtige
kandidater.​

Se tips til at blive en coachende leder her.

 

da_DKDK